Inflytande

I högstadiet stötte jag konstant på lärare som ansåg att elever skulle ha större inflytande i undervisningen. De talade varmt om hur vi skulle styra vår egna undervisning och liknande. Detta ledde till att fler engagerade sig i olika sorters "råd" som ville att elever skulle vara representerade i större utsträckning än tidigare. Väl i råd så skulle ju representanter från klasser föra klassens åsikter vidare till de styrande över skolan och slutligen till skolverket. När representanterna från olika klasser inte lyckades få ut något att ta upp på alla dessa råd jobbade lärarna ännu mer aktivt med att engagera oss elever och började skicka oss på konferenser hit o dit, elevinflytandesammanträden etc. Sen börjar man på en elevstyrd skola som fungerade ungefär exakt likadant bara att eleverna tilläts ha ÄNNU mer inflytande. Nu är vi styrande. Vi har inget att säga till om gällande kursinnehåll men vilket tema man ska ha på klassfotot får man i alla fall bestämma. Så man tappar intresse. Börjar ta råden på mindre allvar, bryr sig mindre och mindre om denna gåva och rättighet om inflytande vi fått och man "tar inte chansen att påverka" längre. Lärarna, precis som i högstadiet, anstränger sig och mer eller mindre skäller ut oss elever. Det intressanta i det hela, och i sanning ironiska, är att ingen elev tycks ha bett om mer inflytande. Vilka är det egentligen som villa ändra på saker o ting? Är det eleverna som bara vill stå ut i tre år och gå vidare, eller lärarna som har varit och blir kvar antagligen betydligt längre än så.

Våran käre rektor Mats konfronterade mig idag angående min frånvaro från två föreläsningar som hölls på skolan igår. Jag ursäktade för att jag inte varit närvarande vid Conny "jag-har-knarkat-sen-jag-var-12-och-bodde-på-gatan i -10 år-innan-jag-bestämde-mig-för-att-göra-något-åt-saken-och-råna-en-bank-för-att-tjäna-pengar-till-en-lägenhet-och-mer-heroin-vilket-jag-inte-fixade-så-jag-blev-åtalad-men-lyckligtvis-dömd-till-psykiatrisk-klinik-eftersom-jag-utvecklat-schizofreni-och-där-tvingades-jag-bli-ren-så-nu-mår-jag-super-duper-och-åker-runt-och-berättar-för-redan-nedsupna-esteter-att-droger-är-dåligt" Andersons "Drogfritt"-föreläsning. Jag ursäktade även för att jag inte varit närvarande vid Anna-lisa "jag-är-flata-och-tycker-det-är-ashippt.-Jag-har-en-6-månader-lång-utbildning-om-vad-som-är-dåligt-med-oskyddat-sex-och-en-3-dagar-lång-utbildning-om-hur-man-når-ut-till-ungdomar.-jag-gillar-att-säga-fitta-och-kuk-ofta-för-då-känner-jag-att-ungdomarna-kan-relatera-till-det-jag-pratar-om" Svenssons "RFSU - Snälla använd kondom, annars får ni misslyckade barn som slutar upp som jobbiga föreläsare som vi som jobbar här"-föreläsning. (Obs. båda namnen är påhittade). Efter denna ursäkt följde min förklaring till varför jag INTE varit på någon av dessa föreläsningar. Jag förklarade att jag redan visste att oskyddat sex var det hemskaste i hela världen och att droger förstör allas liv hela tiden och därför inte kunde se vad dessa kurser kunde ge mig (då jag dessutom redan varit på över 100 stycken säkert). Han fortsatte med att förklara att det var dyrt för skolan att hyra dessa föreläsare. Varpå jag frågade varför i hela friden han inte sätter ihop en enkät på dessa kurser för att se om eleverna ens VILL ha dem. Detta gör han ju nämligen på i princip allt annat man gör i skolan (vilket naturligtvis är bra, jag gillar vår käre rektor ska påminnas). Jag fick inget direkt svar på den frågan men han förklarade att han själv lärt sig en del nytt på drogfritt-föreläsningen.

Ännu en gång tvingas jag ifrågasätta detta inflytande jag hör så mycket om; vad är det egentligen vi har inflytande över? När man på engelskalektionen nästan blir dumförklarad för att man frågar vår lärarinna varför i helvete vi måste skriva en jävla läslogg på var tionde sida i pågående bokläsnings-session(?) börjar man ju undra. Jag frågade henne för att jag inte riktigt såg idén med att hon ska ha in en läslogg där vi skrivit ner vad vi tänker om en bok. Ska hon bedöma våra tankegångar under bokläsningens gång? Hon förklarade att den främst var till för vår skull. Jag frågade tillbaka om det alltså var okej att skriva själva loggen på svenska och hon svarar nej och att hon dessutom vill ha in den, hon säger även att hon INTE ska bedöma den. Så hon vill alltså egentligen bara ha in den för hennes egna nöjes skull eller vad är det frågan om?


Hoppas ni är nöjda nu(?), alla ni som klagar på att jag slutat blogga. Nu är jag tillbaka. Om ni tjatar jävligt mycket eller om jag helt enkelt känner för det självmant kanske ni får se fler blogginlägg i veckan, kanske kontinuerligt igen ett tag. När ni inte läser min blogg så rekommenderar jag www.blondinbella.se eller www.hotmale.com

Citat i vanlig ordning. Idag från Ernst Hugo:

"S-s-så gööööör man inte. Det är DUMT!"

Kommentarer
Postat av: Jocke

"jag-gillar-att-säga-fitta-och-kuk-ofta-för-då-känner-jag-att-ungdomarna-kan-relatera-till-det-jag-pratar-om"

Åååååh, så klockrent :D

Galet bra inlägg. Danke.

2008-04-02 @ 22:11:16
Postat av: joel

du vet vad jag tycker, men det har vi redan diskuterat så det spelar ingen roll. nytt inlägg inom kort tack.

2008-04-03 @ 19:40:55
Postat av: LtM

Jag föredrar dina raseriutbrott med jämna mellanrum framför blondinbellas 43021 inlägg om dagen om hur hennes kaffe var varmt/kallt/svart/alla samtliga ovanstående alternativ

Hennes pappa försökte nyligen få hennes skola att sponsra bloggen. Han misslyckades.

2008-04-04 @ 17:48:06
Postat av: alex

Tack oscar, det gör mig glad. Inte bara det faktu matt du gillar min blogg, utan att Blondinbella inte fick spons från sin skola.

2008-04-04 @ 22:35:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0